Palvelut-toimialan vuosi 2015

jariPalvelut-toimialan eri koulutusalat ja niiden henkilöstö saivat olla toteuttamassa monia mielenkiintoisia koulutushankkeita myös vuonna 2015. Tutkintotavoitteiset ja muut koulutukset toteutettiin aiempaan tapaan niin työvoimapoliittisina, omaehtoisina kuin oppisopimuskoulutuksinakin.

Tutkintotavoitteisten koulutusten top 5 -tutkinnot suorittajamäärien mukaisesti vuonna 2015 olivat sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (lähihoitaja), laitoshuoltajan, vartijan ja audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinnot sekä johtamisen erikoisammattitutkinto.

Yhtenä yhdistävänä tekijänä kaikille koulutusaloillemme voidaan nostaa vuodelta 2015 vahva panostus nuorten aikuisten osaamisohjelmaan. NAO-koulutukset on tarkoitettu alle 30-vuotiaille, vailla perusasteen jälkeistä tutkintoa oleville. Useilla aloilla näistä koulutuksista syntyi menestystarinoita, kun nuoret pääsivät koulutukseen, saivat työkokemusta työssä oppimisen kautta sekä suoritettua osa- tai kokotutkinnon ja sitä kautta jalansijaa myös työllistymiseen. NAO-koulutukset jatkuvat vielä tämän vuoden ajan, mutta sen jälkeen niille osoitettu erityisrahoitus on päättymässä.

Yhteistyö alueen yritysten kanssa jatkui vahvana. Yksittäisenä esimerkkinä voidaan mainita keväällä avatun K-Rauta Lahdesjärven rekrytointikoulutuksen toteuttaminen alkuvuonna. Koulutuksen kautta yritykseen palkattiin kymmeniä uusia työntekijöitä, jotka saivat työnantajan ja TE-hallinnon kanssa yhteistyössä suunnitellun täsmäkoulutuksen ennen kaupan ovien avaamista asiakkaille.

Hankerintamalla hyvinvointiala käynnisti yhteistyötahojen kanssa Iällä ei ole väliä -hankkeen, joka liittyy työhyvinvointiin ja vertaistukeen. Vuoden 2016 aikana hankkeen kautta tullaan kouluttamaan kokemustoimijoita. Tässä yhteistyötä tehdään tiiviisti mm. Tampereen kaupungin ja Tullinkulman työterveyden kanssa.

Vuoteen 2016 lähdemme uudistetulla organisaatiolla palvellaksemme entistä paremmin niin nykyisiä kuin uusia asiakkaitamme osaamisen kehittämisen saralla.

Jari Raivo
Toimialajohtaja