Tamrexin somemarkkinointi hiottiin kuntoon

Tamrex Oy:n toimitusjohtaja Anne Martiskainen osallistui TAKKin pienyrityksen kehittämispaja -valmennukseen ja laittoi yrityksen somemarkkinoinnin uuteen kuosiin.

Yrittäjämentorikseen Martiskainen sai Tredun oppisopimuskeskuksen kautta media-alan konkarin, yrittäjä Sasu Karjalaisen. Karjalaisella on toimittajatausta ja 12 vuoden kokemus media-alan yrittäjänä.

– Valmennus toimii hyvänä starttina yrittäjille, jotka ovat lähdössä ensimmäistä kertaa mukaan sosiaaliseen mediaan tai haluavat tehostaa olemassa olevien kanavien markkinointitehoa, Karjalainen suosittelee.

– Onnistumisen edellytys oli, että meille ei tarjoiltu valmista pakettia vaan ensin selvitettiin, mitä tarvitsemme ja kouluttaja Henna-Riikka Ahvenjärvi rakensi sisällöt sen pohjalta, toteaa Martiskainen.

Anne_ja_Sasu_2

Oikeat kanavat käyttöön

Sosiaalisen median kanavia on valtaisa määrä ja uusia tulee koko ajan. Valmennuksessa esiteltiin vaihtoehtoja, ja jokainen otti käyttöön oman yrityksensä tarpeeseen parhaiten soveltuvat.

Tamrexillä oli jo Facebook-sivu, joka valmennuksen myötä valjastettiin tehokäyttöön ja viestintää suunnattiin uudella tavalla. Facebookin rinnalle valittiin Instagram ja Youtube.

– Instagram siksi, koska sen voi linkittää Facebookiin ja hyödyntää samaa materiaalia. Näin säästyy aikaa, kertoo Martiskainen.

– Youtube siksi, koska videot ovat monipuolinen väline. Videoissa panostamme erityisesti hyötytiedon jakamiseen.

Sasu Karjalaisen mukaan on tärkeä valita oman toiminnan kannalta oleelliset kanavat ja resurssoida tekeminen riittävästi. Omien kanavien lisäksi on seurattava ajankohtaisia sometrendejä ja tarpeen mukaan tartuttava niihin.

– Tekemisen sosiaalisessa mediassa täytyy linkittyä yrityksen strategiaan. Taustalle tarvitaan myös markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka mukaan kanavissa toimitaan sekä mittarit, joilla onnistumista mitataan, Karjalainen korostaa.

– Sosiaalisessa mediassa saa kulumaan määrättömästi aikaa. Yrittäjän täytyy tarkkaan miettiä, mihin oma aika riittää ja mitä voi tehdä joku muu. Tuloksia pitää ehtiä mittaamaan ja analysoimaan, Martiskainen summaa.

Blogiyhteistyö kokeilussa

Tamrexin ydintoimintaa ovat työvaatteet ja muut työturvallisuustuotteet sekä niihin liittyvät huolto- ja koulutuspalvelut. Työvaatteiden rinnalla on myynnissä työvaatteita jäljitteleviä lastenvaatteita, joita päätettiin TAKKin valmennuksen aikana markkinoida uudella tavalla.

Anne Martiskainen seuraa aktiivisesti käsityö- ja lastenvaateblogeja. Omien kiinnostusten pohjalta heräsi ajatus blogiyhteistyöstä.

– Tykkäsin erityisesti yhden lastenvaatebloggaajan tyylistä. Otin häneen yhteyttä ja tarjosin yhteistyötä.

Bloggaaja valitsi haluamansa tuotteet kokeiluun lapsilleen ja bloggasi kokemuksistaan. Samaan kohtaan ajoitettiin alekampanja, josta vinkattiin blogin kautta. Palkkiona bloggaaja sai pitää pari sovituksessa olleista vaatteista. Yhteistyön tavoitteena oli saada aito käyttökokemus.

– Blogiyhteistyöhön lähdettäessä yrityksen on hyvä tiedostaa, että viestintävaltaa luovutetaan silloin bloggaajalle, Karjalainen muistuttaa.

– Oman toimialan kannalta oikean bloggajan löytämiseen kannattaa nähdä vaivaa. Silloin yhteistyöstä saa parhaan hyödyn.

Seuraavat askeleet ovat Martiskaisella jo selvillä: vähitellen siirrytään yritys edellä -tekemisestä työntekijät edellä -tekemiseen, eli nostetaan esiin yrityksen kasvot, LinkedIn valjastetaan yritysviestinnän tueksi ja kokeillaan koulutuspäivien livestriimausta.

– Valmennus auttoi meitä nostamaan somemarkkinoinnin uudelle tasolle ja toimi hyvänä lähtölaukauksena suunnitelmalliselle markkinointiviestinnälle.

Yrittäjä, mentori Sasu Karjalaisen sosiaalisen median TOP 5 yrittäjille

  • Valitse oikeat kanavat
  • Varaa riittävät resurssit
  • Kytke strategiaan
  • Suunnittele markkinointiviestintä
  • Mittaa tuloksia

Teksti: Marjo Nieminen
Kuva: Jussi Mattila