TAKK voitti opetus- ja kulttuuriministeriön ammatillisen koulutuksen laatupalkinnon 1.11.2016 ja sai palkinnoksi 100.000 euroa. Laatupalkinto myönnetään tunnustuksena koko toiminnan, sen jatkuvan kehittämisen ja tulosten laadusta sekä esimerkillisestä työstä ammatillisen koulutuksen kehittämisessä. Kilpailun teemana vuonna 2016 oli asiakaslähtöisyys ja osaamisperusteisuus. Laatupalkintotoimikunnan mukaan molemmat teemat toteutuvat TAKKin opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien toiminnassa sekä työelämäkumppanuuksissa kattavasti.
TAKKin laatutyö käynnistyi vuonna 2002, jolloin käyttöön otettiin EFQM-malli. Vuonna 2003 toteutettiin EFQM-mallin mukainen ensimmäinen ulkoinen arviointi, ja siitä lähtien ulkoisia arviointeja on toteutettu kolmen vuoden välein. Vuonna 2015 TAKKissa tehtiin opetus- ja kulttuuriministeriön edellyttämä itsearviointi. Samana vuonna Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi teki ulkoisen arvioinnin toiminnastamme. Näiden arviointien palautteen kannustamana päätimme ottaa osaa vuoden 2016 laatupalkintokilpailuun, ensimmäistä kertaa TAKKin historiassa. Laatupalkintohakemus jätettiin toukokuun lopussa, syyskuussa laatupalkintotoimikunta vieraili TAKKissa ja marraskuun alussa saatiin tulokset. Olemme ensimmäinen aikuiskoulutuskeskus, joka on voittanut laatupalkintokilpailun, samoin ensimmäinen pirkanmaalainen oppilaitos, joka voitti kilpailun!
Tärkein anti kilpailuun osallistumisesta on palkintotoimikunnan palauteraportti. Siinä on EFQM-arviointialueittain raportoitu toimintamme vahvuudet ja parantamiskohteet. TAKKin vahvuutena on mm. tiivis työelämäyhteistyö: tuotteita ja palveluja suunnitellaan ja kehitetään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa ja niiden tarpeisiin. Myös TAKKiin vuoden 2016 alusta perustettu yrityspalveluyksikkö on esimerkki erinomaisesta työelämäyhteistyöstä.
Osaamisperusteisuus toteutuu toiminnassa mm. opiskelijoille tarjottavina yksilöllisinä opintopolkuina. Opiskelijoiden laaja skaala ammattia vailla olevista alansa huippuammattilaisiin sekä nuorista vanhoihin on osaltaan valmentanut meitä kohtaamaan asiakkaat yksilöinä. Henkilökohtaistaminen tapahtuu asetuksen mukaan kolmivaiheisesti, jolloin luodaan asiakaslähtöinen ja osaamisperusteinen opintopolku. Opiskelijoiden näkemys huomioidaan koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Yksilöllisyys näkyy myös esim. sisäänotoissa joustavasti ympäri vuoden, mahdollisuutena siirtyä oman tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan opinnoissa koulutusmuodosta toiseen sekä monipuolisina opiskelijapalveluina. Opiskelijoiden tukipalvelut ovat TAKKissa monipuoliset ja kattavat ja niitä on kehitetty systemaattisesti viime vuosina. Opintoneuvojat, opinto-ohjaajat, opintopsykologi, opiskeluterveydenhuolto sekä muut tarpeelliset palvelut ovat opiskelijan tukena koko opintojen ajan.
TAKKissa on valmius toimia ja kehittää toimintaa joustavasti ja ketterästi. Toiminnan kehittäminen jatkuu edelleen laatuympyrän mukaisesti. Laatutyön kehittämisen tavoitteet on kirjattu vuosittain päivitettävään TAKKin laadunhallintajärjestelmän kehittämissuunnitelmaan vuosille 2016–2018.
Laatupalkinnon palkintosumman käyttämisestä kysyttiin henkilöstöltä ehdotuksia sähköisellä kyselyllä. Ehdotuksia saatiin kaikkiaan n. 70, ja niistä poimittiin toteutettavaksi henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja työhyvinvointiin sekä yhteisiin elämyksiin liittyvät ehdotukset. Koko henkilöstölle tarjotaan TAKKin strategiakauden 2016–2018 neljään kehittämiskohteeseen liittyvää koulutusta. Näin parannamme henkilöstömme digitaalista osaamista, laadunhallintaan liittyvää osaamista, monimuotoisuusosaamista sekä palvelu- ja myyntiosaamista, ja jatkamme arvojemme mukaisesti rohkeana edelläkävijänä myös tulevina vuosina.
Satu Neuvonen
kehitysjohtaja