TAKKin hanketoiminta perustuu aina strategian kehittämiskohteisiin. Yksi strategiavuosien 2016–2018 kehittämiskohteista on digitaalisten oppimis- ja työympäristöjen kehittäminen, ja siksi monet TAKKin hankkeista liittyvät vahvasti digiosaamisen kehittämiseen eri näkökulmista. Henkilöstön ja opiskelijoiden osaamisen kehittäminen on tärkeä teema, jonka eteen hankkeissa tehdään töitä aktiivisesti uutta kehittäen ja kokeillen.
Yhdessä oppimista ja oivaltamista
Jotta kouluttaja voi tukea opiskelijan digiosaamisen kehittymistä, hänellä pitää itsellään olla riittävät digivalmiudet ja -taidot. Adults Aquiring Digital Skills -hankkeessa eli D4A:ssa kehitetään kouluttajien digitaitoja kansainvälisessä verkostossa työparimenetelmällä käytännön caselet-kokeiluilla: pienten menetelmäkokeilujen kautta monipuolistetaan tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opetuksessa ja samalla opetetaan myös opiskelijoille tärkeitä digitaitoja. Vertaistuella ja -mentoroinnilla on tärkeä rooli myös opiskelijoille: tähän haasteeseen vastaa taas esimerkiksi Puhti – ohjauksen tahto ja taito -hankkeen digitutorkokeilu.
Digitaidot ovat nykyisin osa kansalaistataitoja yhteiskunnan palveluiden siirtyessä yhä enemmän digitaalisiin ympäristöihin. Digitaitojen merkitys korostuu niin opiskelu- kuin työelämätaitoina lähes kaikilla aloilla. Laitteet ja sovellukset eivät kuitenkaan ole itseisarvo, vaan tärkeintä on aina se, mitä niillä tehdään ja miten. Esimerkiksi Video Systems in Education -hanke eli ViSE tuottaa videoita opetuksen ja ohjauksen tueksi, mutta koostaa samalla käsikirjaa siitä, miten videoita käytetään ja tehdään osana opetusta – tavoitteena on matalan kynnyksen kokeilujen mahdollistaminen niin kouluttajille kuin opiskelijoillekin. Vuoden aikana moni TAKKilainen on innostunut kuvien ja videoiden tekemiseen mm. Green Screen -kuvaussetin kokeiluiden kautta.
Aktiivista verkostoitumista
Kokeilemalla ja tekemällä oppiminen ovat käytännönläheisiä ja tehokkaita oppimisen tapoja, näin myös hankkeissa. Erittäin tärkeä teema kaikissa hankkeissa on perehtyminen toisten hyviin käytänteisiin, toisilta oppiminen ja opitun yhdisteleminen uudella tavalla, parantaminen, edelleen kehittäminen. Verkostoitumalla voidaan myös rakentaa vuorovaikutteisia yhteisöjä, joissa voidaan oppia, kehittää ja jakaa osaamista yhdessä. Digivälineet tehostavat toimintaa ja laajentavat verkostoitumismahdollisuuksia. Esimerkiksi Tasa-arvoinen oppiminen 24/7 -hankkeessa on todella laaja verkosto verkko-oppimisen pedagogisen kehittämisen äärellä. 24/7 on tehnyt teknisen verkko-oppimisalustan valintaa perusteellisesti nimenomaan pedagogisten tarpeiden kannalta.
Hankkeet tekevät paljon verkostoyhteistyötä digiosaamisen kehittämisen saralla myös erilaisissa tapahtumissa. Esimerkiksi Puhti-hanke on järjestänyt verkostotapahtumissa QR-koodimobiiliratoja, joiden tehtävät ovat sisältäneet erilaisten digisovellusten kokeilua ja käyttötapojen ideointia. Myös osaamismerkkikokeilut käynnistettiin QR-suunnistusten yhteydessä. Verkkokokouksista ja webinaareista on saatu verkoston kanssa paljon hyvää kokemusta niin kansallisesti kuin kansainvälisesti – Skype for Business on jo sujuvasti hallussa!
Rohkeita kokeiluja
Kokeilukulttuuri on hankkeiden tärkeä viitekehys. Vuonna 2016 hanke- ja projektitoimintaa on uudistettu, jotta voidaan entistä sujuvammin hyödyntää ketterän kehittämisen menetelmiä. Erilaisia kokeiluja on tehty niin projektinhallinnan menetelmistä lähtien aina hankkeiden ja projektien sisällön innovointiin ja ideointiin, toteutukseen, sovellusten testaukseen sekä tuotekonseptointiin saakka. Pohjimmiltaan kaikessa mitä hankkeissa teemme, on kyse yhdessä tekemisestä, viestinnästä ja vuorovaikutuksesta. Pikaisella kyselykierroksella vuoden huippujutuiksi valikoituivat yhdessä tekeminen, toisilta oppiminen, osaamisen jakaminen, oivallukset sekä kokeilut ketterän kehittämisen äärellä. Tästä on hyvä jatkaa kehittämistyötä yhdessä, rohkeasti kokeillen!
Linkit
- Tutustu TAKKin hanketoimintaan
- Puhti-blogi (digitutor, työllisyysfoorumi, pedatori tms.)
- D4A-blogi (caseletit)
- Vise-blogi (videot)
- 24/7-sivu
Teksti: Henna-Riikka Ahvenjärvi
Kuvat: TAKK